Blogi 

Rexin blogi 4/Koulutusta kotiovelle


Tällä viikolla julkistimme opistomme ensi syksyn uutuudet: yhteistyössä Kymenlaakson Kesäyliopiston kanssa laajennamme korkeakouluopintojen tarjontaa Haminassa. Avoimen korkeakoulun kieliopintojen lisäksi Haminassa on nyt mahdollista suorittaa kasvatustieteen, erityispedagogiikan ja kauppatieteiden perusopinnot.

Olemme tuotteistaneet sisältöjä erilaisiin, eri asiakasryhmien tarpeita palveleviin paketteihin. Opiskella voi joko kokopäiväisesti kansanopistolinjalla tai opintoja voi suorittaa monimuoto-opintoina esimerkiksi työn ohessa. On tarjontaa niille, jotka haluavat opiskella itsenäisesti ja niille, jotka haluavat opettajan ja oman opintoryhmän tuen.

Vapaan sivistystyön opistot pyrkivät toiminnassaan huomioimaan erilaiset oppijat. Vapaan sivistystyön opistot lisäävät koulutuksellista tasa-arvoa monessa mielessä: alueellisesti, eri-ikäisten tai eri taustoista tulevien ihmisten välillä. Vapaa sivistystyö taipuu moneen ja on täynnä mahdollisuuksia.

Mitä Sinä haluat oppia seuraavaksi?

Teksti: Sanna Gango

Rexin blogi 3/Kuka maksaa avaimet?

”Kiitos että annoitte avaimet siihen minne minun pitää mennä ja mitä minun täytyy tehdä. Avaimet opiskeluun ja elämään.” Siinä paras kiitos, jonka olen opiskelijaltamme saanut. Tämän palautteen jälkeen on ollut helppo vastata kysymykseen organisaatiomme perustehtävästä: se on avaimien jakaminen.

Meidän jokaisen avainnippu on omanlaisensa ja se täydentyy elämän edetessä. Työelämä vaatii uusia avaimia, kun lukitukset ovat vaihtuneet, ehkä modernisoituneet. Vaaditaan jatkuvaa avainten päivittämistä, uusia keinoja ratkoa haasteita yhä monimutkaisemmassa maailmassa.

Ehdimmekö, jaksammeko ja onko meillä varaa uusia avaimia koko ajan? Kuka maksaa viulut? Irma vai firma? Julkinen sektori? Kaikki yhdessä? Milloin ja missä tilanteissa?

Oppiminen tapahtuu monissa eri elämäntilanteissa, siksi sytykkeitä oppimiseen ja oivaltamiseen on viljeltävä laajalti. Tarvitaan laajaa hallintorajat ylittävää keskustelua siitä, miten ja millä resursseilla elinikäinen jatkuva oppiminen, voidaan taata ja turvata. Oppimisen esteitä on raivattava ja opiskeluun vaikuttavat tekijät tulee huomioida koko elämän kirjon osalta, erilaisia reittejä tulee mahdollistaa.

Osaaminen on Suomen menestyksen edellytys, oli tavoitteena sitten hyvä ja merkityksellinen elämä tai esimerkiksi taloudellinen menestyminen. Opiskelu ja osaamisen lisääminen ovat investointeja tulevaisuuteen.

Olemmeko me ja rakenteemme valmiit elinikäisen oppimisen mahdollistavaan out of the box –ajatteluun?

Teksti: Sanna Gango

Rexin blogi 2/Kansanopisto - minuuden kiihdyttämö

Monet peruskoulun ja lukion päättävät ovat jälleen mahdottoman tehtävän edessä: pitäisi tietää ja päättää. Tähän saakka koulujärjestelmä on kuljettanut turvallista putkea pitkin, mutta se päättyy nyt. Mitä sen jälkeen? Olenko lainkaan tutustunut itseeni, tunnistanko omat vahvuuteni ja heikkouteni?  Miltä maailma näyttää edessäni? Miten selviän siellä, minkä polun valitsen?

Moni nuori empii ja epäröi, menee kaksi askelta eteen, yhden taakse, eksyy rastien välillä, valitsee väärän reitin, kulkee pidemmän matkan.

Kansanopistot ovat perinteisesti olleet kasvun paikkoja näille nuorille, pysäkkejä epäileville. Opistoissa on vahva välittämisen ja coachingin perinne. Kansanopistojen toiminta pohjautuu kohtaamiseen, vuorovaikutukseen, itsetuntemuksen lisäämiseen, kokonaisvaltaiseen oppimiseen. Tavoitteena on ohjata oikealle polulle, löytää jokaisen opiskelijan kohdalla vastaus kysymykseen ”Kuka minä olen?”. Kansanopistot ovat kokonaisvaltaisen minuuden kiihdyttämöitä.

Itsensä tunteminen on välttämätöntä oikean suunnan ottamisessa, omien toiveiden ja unelmien löytämisessä. Mutta antaako yhteiskuntamme tälle pysähtymiselle ja pohdinnalle aikaa?

Teksti: Sanna Gango

Rexin blogi 1/Kohti osaamisen aikaa

Globalisaatio, ilmastonmuutos, muuttoliike, jatkuva oppiminen… siinä muutamia teemoja joita pohdiskelimme tällä viikolla kansanopistojen rehtoripäivillä. Maailmoja syleilevää, mutta samalla niin lähellä meitä.

Globaalit ja kansalliset ilmiöt vaikuttavat kansanopistojen työhön ja arkipäivään tässä ja nyt ja tulevaisuudessa. Me elämme maailmassa, maailma meissä. Tunnistamme nykyhetken, aavistamme tulevaisuuden. Olemme matkalla kohti osaamisen aikaa, jossa osaamisen uudistaminen ja lisääminen on tie tasapainoiseen ja menestyvään yhteiskuntaan. Osaaminen luo hyvinvointia, vähentää eriarvoisuutta, tasoittaa kuiluja, tuo kasvua. Osaaminen on tulevaisuuden tärkein pääoma.

Tämän päivän kansalaisen tulee olla ikuinen opiskelija. Oppimista tapahtuu kaiken aikaa, useissa paikoissa, elämän eri tilanteissa. Pärjätäkseen aktiivisena kansalaisena, ollakseen osa yhteiskuntaa, osaamisen päivittäminen läpi elämän on välttämätöntä. Enää ei puhuta pelkistä tiedoista ja taidoista, vaan puhutaan selviytymisestä, kokonaisvaltaisesta kyvystä olla ihminen tässä maailmassa.

Vapaa sivistystyö tarjoaa mahdollisuuksia elinikäiseen ihmisyyden opiskeluun. Sillä on kyky vastata nopeasti yhteiskunnan tarpeisiin ja muutoksiin. Vapaan sivistystyö ottaa ihmisen vastaan tasavertaisena kanssaihmisenä. Vapaa sivistystyö hengittää tätä aikaa ja ennakoi tulevaa.

Tässä yhä nopeammin muuttuvassa maailmassa vapaan sivistystyön momentum on nyt. Osaammeko käyttää sen hyödyksi myös täällä Kymenlaaksossa?

Teksti: Sanna Gango

Olen hiljaa – saatan olla fiksu. Tai ainakin säilytän työpaikkani.

Joskus suu käy ennen ajatusta, työelämässäkin. Harmittava tapa, tyypillinen ekstroverttiongelma. Sanottua ei saa sanomattomaksi, voi vain yrittää lieventää – tai pyytää anteeksi. Toisaalta, alitajunnan purskauttamista sanoista voi kehkeytyä jotain uutta ja arvokasta. Työelämässä(kin) kehittämis-/muutostarve ilmenee useimmiten negaation kautta: budjetti sakkaa, asiakastyytyväisyys romahtaa, tiedottaminen ontuu, johto kohmettuu, alaiset pakoilevat. No, miten tämän kaiken ilmaisisi harkiten ja niin, että kaikille seuraisi oikein hyvä mieli? Ei mitenkään.

Mielikuva: suomalaiset ovat rehellinen kansa, sellainen, joka sanoo asiansa suoraan, eikä turhia jaarittele. Todellisuus: hyvin usein suomalaisessa työyhteisössä vallitsee vaikenemisen kulttuuri: on parempi olla hiljaa ja antaa muiden luulla tyhmäksi, kuin avata suu ja poistaa viimeinenkin epäilys. Tai vielä pahempaa: menettää työpaikka. Mutta kun yhteiskunnassa ja työelämärintamalla tanner tömisee, ei ole kovinkaan kaukonäköistä turvautua sisäiseen puputupunaansa ja panna päätä pensaaseen.

Nyt kun julkisuuteen on nostettu vanhustenhuollon ja bisneksen välinen epäonnistunut yhtälö, pidetään sankareina niitä, jotka ovat avanneet suunsa. Syytetty taho yrittää paikkoa avaamalla palautekanavan, johon epäkohtia voi ilmoittaa myös nimettömänä.
Tähänkö on tultu?
Työdemokratian ruuti palaa jo: on suurta tuhlausta, jos työelämäkokemus opettaa pitämään suun supussa.
On aina vaarallista, jos minkäänlaisia ”ilmiantoja” tehdään nimettömänä.

Teksti: Pia Puheloinen

PS. Tarvitaanko työpaikallasi uutta virtaa, näkökulmia, ohjausta? Jamilahden kansanopiston kautta myös räätälöidyt koulutukset! Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.

 

 

Jamilahti

Uudistuneet sisällöt, ammattitaitoiset opettajat ja tekemisen meininkiä. Kaikki edellytykset viettää ainutlaatuinen vuosi ja omaksua tulevaisuuden tietotaitoa.

Tutustu tarjontaamme ja laita hakemus, kutsumme sinut haastatteluun

Toimisto

Jamilahden kansanopisto
Tikkupolku 1, 49460 Hamina
0400 318 456
toimisto(at)jamilahti.fi

Jamilahti muualla verkossa

Toukokuun 25. päivästä alkaen henkilötietojen käsittelyä ohjaa koko EU-aluetta koskeva yleinen tietosuoja-asetus. Siksi haluamme muistuttaa asiakkaitamme tietojen turvallisen ja luotettavan käsittelyn merkityksestä. Lue Tietosuojaseloste